Ses Kısıklığı

Ses Kısıklığı Nedir?

Normal seste meydana gelen değişimlerin hepsine ses kısıklığı diyebiliriz. Çatallaşma, seste boğulma, sesin havalı çıkması ya da kesilmesini ses kısıklığı şikayetleri içerisine koyabiliriz.

Ses Kısıklığı Nasıl Olur?

Ses kısıklığına neden olacak birçok sebep bulunmaktadır. Basit bir üst solunum yolu enfeksiyonundan tutun da ses telini tutan habis hastalıklara kadar geniş bir yelpaze içerir. Sesin oluşumuna baktığımızda ses tellerinin uzunlukları boyunca simetrik olarak açılıp kapanması gereklidir. Ses teli üzerindeki hafif bir pürüz ve çıkıntı ya da ses telinin açılıp kapanmasındaki problemler ses kısıklığına neden olur.

Ses Kısıklığı Nedenleri Nelerdir?

Ses teli üzerinde çıkan nodul, polip, kist, ödem, tümör, yapışıklıklar, ya da ses teli felci sonucu oluşan hareket kısıtlılıkları en sık görülen nedenlerdir.

Ses Kısıklığının Psikolojik Nedenleri?

Ses kısıklığının yapısal hastalıkları yanında bazı psikolojik durumlarda nedenleri olabilir. Stres ve gerginlik sonucu ses telleri zedelenebilir. Bunu alışkanlık haline getiren kişilerde uzun dönemde ses teli nodülü gelişebilir.

Ses Kısıklığı Tanısı Nasıl Koyulur?

Ses kısıklığı ses tellerinde meydana gelen yapısal bozukluklarda kendini gösteren ilk belirtidir. Bu şikâyetin ne zaman başladığı, beraberinde başka şikayetler olup olmadığı önemlidir. Hastanın hikayesi ve sigara alkol kullanımı hatta çalıştığı ortam sorgulanmalıdır. Sonrasında ses teli muayenesi için endoskoplar yardımı ile ses teli incelemesi yapılır. Bazı kişilerin ağızdan endoskop muayenesi öğürme refleksinden dolayı zor olur. Bu kişilerde bükülebilir endoskoplar ile burundan bakmak daha konforlu olacaktır.

Ses Kısıklığı Ne Kadar Sürer?

Bu süre ses kısıklığı sebebine göre değişir. Basit bir gribal enfeksiyonda 10 gün süren ses kısıklığı habis olaylarda artarak devam eder. Dolayısıyla iki haftadan uzun süren ses kısıklığında Kulak Burun Boğaz Uzmanının muayenesi gereklidir.

Ses Kısıklığına Ne İyi Gelir?

Üst solunum yolu enfeksiyonu sonrası geliştiğini düşündüğünüz ses kısıklığında sesi dinlendirmek ve bol sıvı alımı hızlı tedavi için önemlidir. Özellikle solunan havanın nemlendirilmesi öksürük varsa azaltılması sigara, çay kahve gibi su atıcı içeceklerden uzak durulması tavsiye edilir.

Ses Kısıklığı Tedavisi Nasıl Olur?

Ses kısıklığına neden olan problemlere göre tedaviler değişir. Nodul, polip ya da kist varsa ameliyathanede ağız içerisinden gırtlağa yerleştirilen metal boru içerisinde çalışılarak bunlar çıkartılır. Öncesinde bazen ses terapisi dediğimiz tedavi uygulanabilir. Reflü ses kısıklığı yapabilir. Beslenme önerileri ve medikal tedavi ile takip edilir. Habis olaylarda biyopsi sonucuna göre cerrahi ya da radyoterapi önerilir.