Sinüzit

Sinüzit Nedir?

Yüz kemiklerinin içinde bulunan içi hava dolu boşluklara sinüs diyoruz. Bu boşlukların iltihabına sinüzit denir. Bu boşluklar kafanın ağırlığını azaltır, sesin oluştuktan sonra ki rezonasyonun da etkilidir.

Sinüzit Nasıl Oluşur?

Üst solunum yolu enfeksiyonu geçiren bir kişinin şikayetleri bir haftadan uzun sürüyor ise sinüzit geçirme ihtimali vardır. Burun içi hastalıklar burun bölmesinde eğrilik, alerji, vücut direncini düşüren hastalıklar sinüzit oluşumunu kolaylaştırır. Sinüs boşluklarının havalanmasında azalma yapan ya da mukoza hastalığına neden olan mikrobiyal durumlar sinüzit yapabilir.

Sinüzit Hastalığının Belirtileri Nelerdir?

Koku hissinde azalma, burun akıntısı, yüzde basınç, kaş ağrısı ve ağrı, burun tıkanıklığı ve ateş sinüzit belirtileridir.

Akut Sinüzit Nedir?

Yukarıdaki şikayetlerin 5 günden sonra artması ya da 10 günü sonunda devam etmesi ile ilerleyen duruma akut sinüzit denir. Post viral ya da akut bakteriyel sinüzit tanımlaması 12 haftalık hastalığı ifade eder. Ataklar halinde tekrarlıyor ise tekrarlıyan ( rekürren sinüzit) tanısı koyulur.

Kronik Sinüzit Nedir?

Hastalığın 12 haftadan uzun sürmesi durumudur. Genellikle sinüs havalanmasın bozucak bir sistemik hastalık ( primer silier sinkinezi, alerji, granülomatöz hastalıklar, mantar hastalıkları, polipli sinüzit) yada  septal deviasyon konka bülloza gibi burun içi anatomik iskelet bozuklukları olabilir. Sinüs kistleri baş ağrısı yaptığı inanılıyor ise ya da etrafa baskı yaptığı değerlendiriliyorsa cerrahi müdahala gerekir. İleri merkezlerde araştırılmalıdır.

Sinüzit Tanısı Nasıl Konulur?

Yukarıdaki belirtileri ile başvuran bir hasta da endoskopik muayene ile genellikle akut sinüzit tanısı Kulak Burun Boğaz uzmanı tarafından koyulur. Kronik sinüzit denilen tipinde hastalık alevli seyretmediği için görüntüleme yöntemlerine başvurmak gerekebilir.

Sinüzit Nasıl Tedavi Edilir?

Akut sinüzit ilaç tedavisi ile tedavi edilebilir. Sinüzit tedavisinde burun spreyi ve antibiyotikler kullanılır. Avrupa durum raporunda ( EPOS) 2020 yılında sinüzitle ilgili tanı ve tedavide değişikliklere gidildi. Hastanın tanısı koyulurken kilinik belirti ve endoskopik muayene bulgularına göre doktor antibiyotik öncesi burun içi steroid spreyler dekonjestanlar, ile semptomatik tedavi başlayabilmektedir. Rapor algoritmasında antibiyotik ateşi, şiddetli baş ağrısı olan, sinüzit belirtileri olan hastalarda başlanmaktadır. Polipli sinüzit tedavisinde ameliyat öncesi steroidli spreyler kullanılır. Bu spreyler polipleri ortadan kaldırmaz küçültür ve ameliyata hazırlar. Kronik sinüzitte ise genellikle altta yapan sebepler anatomik bozukluklar olduğu için cerrahi tedavi tercih edilir.

Ameliyat videosu için aşağıdaki linke tıklayınız;