Vertigo (Baş Dönmesi)

Baş Dönmesi (Vertigo) Nedir?

Baş Dönmesi veya aynı anlama gelen Vertigo terimi bir hastalık değildir. Etrafın dönmesi ,göz kararması, sersemlik gibi bir çok belirtiyi kapsar. Bu belirtiye neden olan hastalıklar vardır.

Vertigo Belirtileri Nelerdir?

Vertigoda kişi ya kafasının içinin ya da etrafının döndüğünden şikâyetçidir. Etrafın dönmesi ile birlikte çınlama işitmede azalma görülebilir. Baş dönmesi şiddetli ise terleme bulantı kusma eşlik edebilir. Bazen beyinsel hastalıklar eklenirse görme bozukluğu yürümede zorlanma olabilir.

Vertigoya Hangi Bölüm Bakar?

Vertigoya neden olacak hastalıklarla ilgili iki ana bölüm vardır. Bunlar Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Noroloji’dir. Denge sistemi iç kulakta yerleşiktir ve santral sinir sistemi ile ilişkilidir. Dolayısıyla KBB uzmanı değerlendirdikten sonra gerekirse şüpheli gördüğü konularda diğer bölümlere kişileri yönlendirir.

Vertigoya Sebepleri Nelerdir?

İç kulak hastalıkları, damar hastalıkları, üst solunum yolu enfeksiyonları, stres, metabolik ve alerjik hastalıklar, travma sebeplerdendir.

Vestibüler Nörinit Nedir?

Çok şiddetli baş dönmesine neden olan bir iç kulak hastalığıdır. Kusma ve bulantı birkaç gün sürer. İstirahat sonrası vestibüler egzersizler ile hasta düzelir. 3-4 hafta sersemlik hissi devam eder.

Meniere Hastalığı Nedir?

Meniere hastalığı sebebi tam olarak bilinmeyen nedenlerle iç kulakta aşırı sıvı üretimi sonrası oluşan çok gürültülü birkaç saat seyreden baş dönmesi atakları ile ilerleyen bir hastalıktır. Meniere vertigoya neden olan bir hastalıktır.

Pozisyonel Vertigo Nedir ve Belirtileri Nelerdir?

Kişilerin dengede durmasını sağlayan iç kulakta kristaller mevcuttur. Bu kristaller normalde olması gereken yerden koparak olmaması gereken yere girdiklerinde baş dönmesini tetikler. Sonuçta birkaç dakika süren alevli bir baş dönmesi atağı geçirilir. Bazen başın belirli bir pozisyonunda tetiklendiği için bu isim verilmiştir. Kulak kristalleri bazen bir travma ile oynayabilir.

Kulak Kristal Kayması Nasıl Tedavi Edilir?

Doğru yerde olmayan kristallerin başın bazı manevralar ile olması gereken iç kulak yapısına taşınmasına Epley manevrası denir. Bu manevrayı doktor kontrolünde yapmak gereklidir. Aksi takdirde yapılacak yanlış teşhis ve uygulama ile kristalleri başka kanallara yönlendirir. Baş dönmesi tedavisi zorlaşır.